Autoritat i poder: Lideratge

LIDERATGE

Gifs Animados de Hola, Hi y Hello - Imagenes Animadas de Hola, Hi y Hello


BENVINGUTS AL NOSTRE BLOG, 

El nostre grup està format per la Laia Besalú, Anna Castanyer, Aleida Castro, Aina Compte i Rajae El Idrissi. Som unes estudiants de segon del grau de psicologia de la Universitat de Girona. Presentem aquest blog amb l'objectiu de plasmar els continguts impartits a l'assignatura de personalitat i context social relacionats amb el lideratge. Durant el desenvolupament d'aquest, anirem adjuntant tota la informació que anem trobant sobre aquesta temàtica, a partir de diferents fonts informatives com ara vídeos, notícies actuals, articles rellevants, etc. amb la intenció de mantenir-vos informats. Esperem que sigui del vostre interès.





Qualsevol dubte estarem a la vostre disposició.

Moltes gràcies per la vostre visita.

Us deixem un tros d'una pel·lícula en el qual podem visualitzar els diversos conceptes tractats relacionats amb el lideratge.





CONCEPTES CLAU

Avui, dedicarem una entrada del nostre blog als termes i conceptes teòrics bàsics del lideratge relacionats amb el contingut de l'article escollit, per tal de què la informació que proporcionarem sobre aquest sigui més funcional i comprensible. 



D'una banda, farem referència a aquells conceptes relacionats amb l'assignatura Context Social:

- Lideratge: Aquest concepte fa referència a un conjunt de persones que formen part d'una organització;  aquestes tenen la capacitat de definir i establir un objectiu, convèncer als altres per obtenir la seva ajuda i col·laboració i portar al grup a l'èxit.

- Tipus:
  • Lideratge autocràtic: el líder dictamina què s'ha de realitzar sense tenir en compte altres aportacions.
Exemple: La figura de Hitler en l'època de la IIGM (nazisme).



  • Lideratge democràtic: la persona líder s'ocupa del grup i comparteix la presa de decisions amb altres membres.
Exemple: Proposar un pla de treball per a persones amb discapacitat intel·lectual entre un equip multidisciplinari. 
  • Lideratge orientat a la tasca: l'objectiu principal és assolir la meta.
Exemple: Explicació de la professora sobre la realització d'un informe psicològic.
  • Lideratge orientat a les persones: es centra en les relacions de l'equip.
Exemple: regles o normes a mantenir en un centre d'educació, proposades per la directora; tenint en compte tots els membres de l'equip. 
  • Lideratge transaccional: s'estableixen les recompenses i els recursos entre el líder i l'equip.
Exemple: Si ets socialista i guanya el PSOE el grup del partit estarà conforme amb el resultat.
  • Lideratge transformacional: es generen canvis en valors, creences i actituds de tot l'equip.
Exemple: Les idees de Mandela. 



- Lideratge ètic: cal remarcar que en un grup en el qual es vol assolir un objectiu, és important la ètica. En l'organització de l'equip ha d'haver-hi una harmonia entre tots els membres. Per tant, el líder,ha d'estar orientat a les virtuts, no als valors. Virtuts com ara la prudència, la justícia, la fortalesa i temprança.

Poder social: és la relació entre diferents parts, en la que una de les parts estableix privilegis sobre la resta. Fa referència a la capacitat d’influir en les accions i el comportament dels altres (Thibauth i Keller, 1959). El poder no es dóna només en l’àmbit polític, el trobem en tots els aspectes de la vida quotidiana, en les rutines diàries. 

Dins el poder social trobem 6 tipus diferents de poder que els explicarem a continuació:


  • El poder de recompensa és el que s’adquireix amb la capacitat de premiar o recompensar l’altre, i tendeix a augmentar l’atracció cap a qui regenta el poder.
  • El poder coercitiu és la capacitat de castigar o amenaçar els altres. Es basa en la vigilància i el control, i provoca reaccions de rebuig sobre qui l’exerceix. Aquestes respostes poden ser  de contraatac o bé que resulti atractiu quelcom que es prohibeix. Per tant, poden provocar que el subjecte actuï amb ràbia i s'aconsegueixi l’efecte contrari al desitjat.

  • El poder legítim es basa en l’acord social. Fa referència a socialment tenir reconeguda la legitimitat. 
  • El poder de referència és el poder que tenen aquelles persones amb qui alguns es volen identificar. Tenen poder perquè són considerades com a referents o guies per a l’acció. Posseeixen unes característiques en les que ens hi volem assemblar.
  • El poder d’expert prové del coneixement o habilitats d’una persona en un àmbit determinat. Té certs coneixements que el fan expert. Té aquest poder per què la resta creuen que ell té més coneixements que ells. 

  • El poder d’informació es quan l’ús hàbil de la informació pot modificar creences i actituds, i això confereix poder. Els mitjans de comunicació de masses són agents de poder d'informació.

A continuació, exposarem aquells conceptes que es tracten en l'article escollit que estan relacionats amb l'assignatura de Personalitat:

Personalitat: “El terme personalitat fa referència a l'organització relativament estable d’aquelles característiques estructurals i funcionals, innates i adquirides sota les condicions especials del seu desenvolupament, que conformen l’equip peculiar i definitori de la conducta amb que cada individu afronta les diferents situacions”. (Bermúdez, 1995).

- Big Five” i les seves dimensions: És una eina utilitzada en la psicologia que permet diferenciar els trets de la personalitat dels individus a partir d’un nombre determinat de dimensions. Gràcies a l’anàlisi factorial, finalment la investigació va poder convergir els trets de la personalitat en cinc grans dimensions. Aquest model s'ha validat en tots els països i cultures gràcies a les nombroses evidències empíriques. 

Cada un d’aquestes dimensions és bastant àmplia i està composta per trets més específics, anomenats trets de primer ordre o facetes.
Aquests 5 dimensions són les següents:
  • L’extraversió: Està format per factors de primer ordre com ara càlid, gregorisme, assertivitat, activitat, cerca d’excitació i emocions positives.
  • Escrupolositat: Està format per factors de primer ordre com ara competència, ordre, sentit del deure, orientació a les metes, autodisciplina i deliberació.
  • Obertura a l’experiència: Està format per factors de primer ara com ara fantasia, estètica, sentiments, accions, idees i valors.
  • Cordialitat: Està format per factors de primer ordre com ara confiança, franquesa, altruisme, conformisme, modèstia i comprensió. 
  • Estabilitat emocional: Està format per factors de primer ordre com ara ansietat, hostilitat, depressió, desconcert, impulsivitat i vulnerabilitat. 


      - Trets de la personalitat d’un líder ètic:
    L’article escollit intenta trobar relació entre els trets de la personalitat i el lideratge ètic. Estudis anteriors a l’article van trobar que existia una relació positiva entre escrupolositat i cordialitat amb el lideratge ètic, però no amb la resta de les dimensions dels Big five (Walumbwa i Schaubroeck, 2009).
   Pel que fa l’article escollit, en un principi s’esperava que escrupolositat, cordialitat i estabilitat emocional obtinguessin una relació positiva amb el lideratge ètic. Els resultats obtinguts varen ser que l’escrupolositat i l’estabilitat emocional estaven relacionades positivament amb el lideratge ètic, tot i que s'han trobat amb certes limitacions (Kalshoven, Den Hartog, De Hoogh, 2011). 


L'ARTICLE ESCOLLIT: ETHICAL LEADER BEHAVIOUR AND BIG FIVE FACTORS OF PERSONALITY

    Un cop explicats els conceptes més rellevants sobre el lideratge, us adjuntem l'article el qual dedicarem el seminari. 




LA IMPORTÀNCIA DE L'ÈTICA EN LA SOCIETAT ACTUAL

     A Madrid va tenir lloc en el Centre Superior d'Estudis de la Defensa Nacional de Madrid un seminari anomenat "Ètica i lideratge" on convergeixen el món del dret, el de l'exèrcit i l'empresarial per tal de donar la seva visió sobre el paper de l'ètica en la societat actual.
      Aquí un deixem el vídeo resum del seminari, esperem que sigui del vostre interès.



LIDERATGE ÈTIC

En la següent entrada, ens agradaria donar a conèixer més detalladament el concepte de lideratge ètic.
En qualsevol tipus de situació, el tipus de decisió que prenem i sobretot la manera amb la que ho fem, és el que defineix si és un lideratge ètic o no, per exemple en una petita empresa en la qual el director ha de decidir sobre una nova programació professional.
Per començar, és important conèixer el terme ètica. Aquest concepte prové del grec ethikos, vol dir "caràcter"; té una relació clara amb l'estudi de la moral i l'acció humana. Ho podríem entendre com una afirmació moral que etiqueta o anomena els trets positius, negatius, adequats... en cada presa de decisions. Per definir-ho d'una forma més col·loquial, l'ètica s'entendria com saber què és correcte i què no.

El líder ètic ha de tenir la capacitat de prendre les decisions i actuar de manera "ètica", aquest fenomen potser visible o invisible per part del grup. Alguns requisits importants d'aquesta figura són:

  • Responsabilitat.
  • Deixar de banda els interessos personals i centrar-se en dels altres; tenint en compte el benefici del grup. 
  • Assertivitat.
  • Considerar les opinions del col·lectiu.
  • Ha d'establir confiança i respecte.
  • Creació d'un ambient positiu i agradable en el grup.
Qualsevol persona que tingui aquestes capacitats pot portar a terme el rol de líder ètic, tot i que hem de tenir en compte que és important realitzar-ho de manera ètica i adequada. Amb les vivències i experiències adquirim diferents habilitats que ens permeten desenvolupar rols diversos; per tant cal tenir un marc teòric concret, unes directrius o regles que facilitin el rol, ja que són eines que ens ajuden a actuar de forma adequada.




PERQUÈ CAL EXERCIR EL LIDERATGE ÈTIC?

Hi ha moltes raons per exercir un lideratge ètic:
  • Els comportaments ètics donen forma al comportament ètic de l'organització i de la comunitat: sovint s'utilitza el líder com un referent, per tant, si el líder es comporta de forma ètica i té una bona organització i iniciativa pot donar peu a comportaments ètics semblants per part dels membres/comunitats.
  • Els comportaments ètics estableixen confiança: si el líder  és democràtic, els membres seguiran al líder ètic ja que s'ha establert una relació de confiança i per tant, els membres confien amb el criteri del líder. 
  • El lideratge ètic proporciona credibilitat i respecte: proporciona tant credibilitat com respecte per les dues parts, al líder i als membres. Els individus estableixen una millor relació si el líder és ètic, el respectaran gràcies a la seva integritat.
  • El lideratge ètic pot motivar a la col·laboració: altres organitzacions es poden sentir atretes per col·laborar amb una organització on hi destaqui un líder ètic i la seva forma ètica de treballar. 
  • El lideratge ètic crea un bon ambient dins de l'organització: Si s'opera èticament dins l'organització, els membres tendiran a sentir-se més realitzats i més segurs per treballar conjuntament amb el líder i els altres treballadors. 
  • El lideratge ètic permet a l'organització tenir una autoritat moral si hi ha una oposició forta: és important, sobretot, si l'oposició és ètica. S'acostuma a comparar diverses organitzacions, aquella que té millors recursos ètics desacreditarà les altres i, per tant, aconseguirà millors aliats. 
  • El lideratge ètic és la manera correcte de fer les coses: tothom té diverses obligacions depenen dels valors i les creences. Trobem obligacions amb nosaltres mateixos, amb la comunitat, amb la societat, amb la feina, i amb les relacions interpersonals i intrapersonals. Per tant, els líders també tenen unes raons i responsabilitats que formen part del seu lideratge.
  • El lideratge ètic pot permetre's la dignitat: Si el lideratge es desenvolupa amb ètica durant la presa de decisions, accions i interaccions, permet al líder no haver de qüestionar-se la seva pròpia integritat, ni com a persona ni com a líder. 


                                                  HISTÒRIA DEL LIDERATGE

Per posar-nos una mica en situación, ens agradaria fer referència a les primeres corrents que es van dur a terme per estudiar el lideratge. Podem destacar diferents teories que parlen sobre aquesta temàtica: 
  • Teoria dels "Grans Homes": parteix de la base dels grans líders que s'han trobat a la història. Només es va arribar a la conclusió de que els líders són importants.  Es té un punt de vista més fatalista ja que es considera que el lideratge és un factor innat. 
  • Teoria dels trets: s'estudien diversos trets (físics, intel·lectuals, de personalitat...) que siguin característics dels líders. D'aquesta manera, a partir d'aquests trets es pot distingir una persona amb predisposició a ser líder i una persona que no en té. Tot i tenir una part que parla sobre l'innatisme també es considera que es pot aprendre. 
  • Teories conductistes (escoles d'estil de lideratge): S'estudia el comprotament, l'acció i la manera de relacionar-se del líder. Es vol definir el millor estil de lideratge a partir de l'observació de diferents líders.
  • Teories situacionals i contingencials: parteixen de la idea de que depèn de la situació la persona pot respondre de diverses formes, i per tant, pot desenvolupar trets de lideratge. 
Totes les teories anteriors van ser durament criticades per diferents motius;
  1. Les diferents teories haurien d'englobar un gran nombre de variables per poder obtenir resultats no tant limitats. 
  2. Les teories que són situacionals no ens permeten establir un estil de resposta per cada situació ja que són individuals. Els paradigmes haurien de ser suficients amplis per aplicar-se a qualsevol situació. 
S'ha de tenir en compte que les teories anteriors no tenen en compte la classe de líder (ètic o no). 


LA FALTA DE LIDERAZGO ÉTICO ES EL VERDADERO PROBLEMA DE LA POLÍTICA ESPAÑOLA
Santiago Thomas de Carranza, abogado y economista de la Universidad Francisco de Vitoria. (Dijous 17 de desembre del 2015) 
http://noticias.lainformacion.com/elecciones-generales-2015/la-falta-de-liderazgo-etico-es-el-verdadero-problema-de-la-politica-espanola_dkYwMZ9muMawgIkdcYVpp3/

En relació al tema central d’aquest blog, hem trobat un article  que relaciona el lideratge amb la política d’Espanya. Per començar, l’autor defensa que, la crisi espanyola ha sigut rellevant perquè ha permès que augmenti la intolerància a la corrupció; per tant, com a conclusió que la societat exigeix una reparació econòmica i moral.


En aquest article s’inclouen diferents cites d’autors que han fet referència al lideratge ètic. Primer menciona a Alfred Sonnenfeld qui a la seva obre anomenada Liderazgo Ético emfatitza la honestedat, coherència entre el ser i actuar, l’exemplaritat i el servei als demés com a principals condicions del líder ètic.

Inclou que l’autoritat hauria de ser un annex de l’exemplaritat, segons Ortega i Gasset i, segons Javier Gomá a l’obra que parla de l’exemplaritat pública que els polítics no només han de complir la llei, sinó que han de donar exemple; com més gran sigui la posició de poder i influència que ocupa a la societat, l’impacte de les seves accions serà major i, per tant, també se'ls hauria d'exigir més responsabilitat.

Segons l'autor, la pèrdua de l'efecte d'una gran part dels espanyols, entre els quals s'inclou, cap als partits que han governat des de fa molt temps, és degut a la falta de lideratge ètic dels polítics que també considera com la causa primera de la greu crisi econòmica, política i institucional en la qual ens trobem actualment i el seguit de casos d'abusos de poder i corrupció que estan sortint molt freqüentment a la llum. Per aquest motiu, la majoria  de votants dipositen el seu vot a noves formacions polítiques. La societat busca uns polítics honests, coherents, que tinguin dignitat i que actuïn amb la responsabilitat corresponent al càrrec ocupat i pel qual han sigut escollits.

Santiago Thomas defensa que les institucions han de recuperar l'autoritat que les legitima i justifica la seva existència, ja que d'aquesta manera podran afrontar eficaçment els problemes presents. Una autoritat capaç d'exercir una influència a llarg termini i que no estigui basat en la força, poder o coacció, sinó que estigui construïda a base de servei, confiança, honestedat i competència.

Per tant, segons el seu punt de vista, perquè els espanyols tornem a confiar en els polítics, cal que aquests exerceixin el rol de líders ètics. Aquesta transformació cal que passi per tres eixos fonamentals: primer que han de ser conscients que l'autoritat no es compra ni ven, no s'inventa ni s'imposa, sinó que es guanya a base de coherència i exemplaritat, servint amb les errades i els abusos comesos i l'assumpció de les responsabilitats; i finalment una nova política que aposta decididament per la regeneració democràtica, la lluita contra la corrupció i que es prioritzin els interessos dels ciutadans per davant dels de la classe política.



Psicología del deporte (Vol. I): Capítulo 7: El liderazgo en los grupos deportivos

Mendo, A., & Ortiz, J. (2003). El liderazgo en los grupos deportivos. Antonio Mendo (Ed).


En aquest article, trobem que l’autor integra l’estudi des de la psicologia social del lideratge a la psicologia de l’esport. Analitza els diferents tipus de líders que es formen tant en els esports individuals com col·lectius. En un apartat de l’article explica els diferents tipus de lideratge que ens podem trobar, fet que ens ha semblat interessant per si us podia quedar algun dubte dels que us vam explicar en entrades anteriors i també n’afegeix algun altre. Hem volgut referenciar-lo perquè en alguns comentaris mencionàveu el paper de l’entrenador en els equips; l’article defensa que la figura del capità de l’equip és sempre molt importar per entendre com funciona l’equip, tot i que hi ha jugadors que no són capitans i que són molt influents dins l’equip i duen a terme aquest rol. Un exemple que posa per il·lustrar aquesta afirmació és el paper de’n Michael Jordan, ja que aquest jugador esdevenia líder quan es tractava de resoldre jugades amb èxit que eren quasi impossibles i que duien a la victòria l’equip.

Una frase que ens agradaria destacar de l’article és: “un líder con verdadera vocació de liderazgo no quiere subordinados o súbditos, sino seguidores que crean en él”, pel motiu que ens ha semblat molt important pel que fa al comportament d’un líder ètic.

Fa menció que les qualitats de l’entrenador depenen de si es tracta d’un esport individual o col·lectiu.  Però que en els dos casos destaca que és molt important la figura d’aquest perquè l’equip o el jugador rendeixin al màxim i afegeix un quadre de les funcions que ha de dur a terme un entrenador. Es pot veure la diferència en el rendiment d’un equip que ha canviat d’entrenador  degut al sistema del nou entrenador.

Per tant, aquest article busca emfasitzar que el lideratge és essencial en l’estructura grupal i més en l’efectivitat de l’equip. L’entrenador s’hauria de convertir en el líder del grup i que el consideressin com a líder formal perquè ha estat escollit per la organització i que té la responsabilitat de satisfer les demandes del club i que el grup satisfaci les seves necessitats.

Us hem descrit breument alguns dels principals punts dels quals tracta l’article i ens han semblat molt interessants, d’aquesta manera us animem a llegir-lo i esperem que el trobeu interessant.

12 comentaris:

  1. Primer de tot m'agradaria felicitar-vos pel vostre blog, està molt treballat i tant els vídeos que heu adjuntat com els exemples faciliten la comprensió dels diferents conceptes.

    D'altra banda, trobo molt interessant que us centreu en el lideratge ètic ja que pel que em sembla recordar, no hem tractat amb profunditat aquest tipus de lideratge ni a l'assignatura de Context Social ni a la de CAPI. Com a futurs professionals de la psicologia considero que és un tipus de lideratge que hem de tenir molt en compte i els seus requisits són claus no només dins l'àmbit professional sinó que també pot tenir gran aplicació en el dia a dia.

    És curiós que el vostre article no trobés relació entre el lideratge ètic i la cordialitat ja que unes de les facetes d'aquest factor són l'altruisme, la comprensió i la modèstia.

    Per acabar tinc un dubte sobre l'article, els investigadors van observar una relació positiva entre estabilitat emocional i lideratge ètic. Ara bé, algunes de les facetes d'aquesta dimensió són impulsivitat, vulnerabilitat, ansietat, etc... No acabo d'entendre si el líder ètic presenta aquestes característiques o justament les contràries és a dir, si és emocionalment estable o inestable.

    Gràcies pel vostre temps, seguiu així!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Ariadna,
      Moltes gràcies per la teva visita i aportació al nostre blog. Ens satisfà saber que el tema ha estat del teu interès. Esperem que el contingut del blog hagi servit per aprofundir en aquest àmbit.
      Pel que fa al teu dubte, una correlació positiva entre el líder ètic i l'estabilitat emocional fa referència al fet que aquest tipus de líder tendeix a ser emocionalment estable, per tant és poc impulsiu, puntua baix en ansietat, poc vulnerable... Recentment hem penjat l'article perquè tothom el pugui llegir. Dintre d'aquest podreu veure que hi ha un seguit de limitacions (com la selecció de la mostra) que hem esmentat prèviament i poden haver afectat a la interpretació dels resultats de l'estudi; per aquest motiu, hi poden haver fluctuacions en la personalitat d'aquest tipus de líder.

      Esperem que t'haguem solucionat el dubte. No obstant, estem a la teva disposició per qualsevol altre dubte.

      Moltes gràcies,
      Laia Besalú, Anna Castanyer, Aleida Castro, Aina Compte i Rajae El Idrissi.

      Elimina
  2. Hola bona tarda!
    En nom del nostre grup (felicitat en el temps lliure), us vull dir que ens agrada molt el vostre blog! Hem decidit mirar-lo perquè realment, considerem que el lideratge des de la perspectiva d'autoritat i poder resulta transcendental en la nostra vida quotidiana, tant en les relacions que establim en els altres com la influència que tenen en la nostra manera d'actuar.

    Totalment d'acord amb el que ha dit l'Ariadna, trobem genial i ens encanta que hàgiu fet menció al lideratge ètic, ja que és un ítem determinant en els aspectes que giren al voltant de les relacions inter-personals, aprenentatges i actuacions sobre el qual no en coneixíem gaire.
    Sovint, ens oblidem que per assolir objectius, siguin quins siguin, sempre hi ha un camí entremig. Sovint, el camí curt, és el menys ètic, però per la mandrositat o per les ànsies de poder irrevocables a les quals tendeixen certes persones - per determinats motius - s'escull el camí més curt on no hi ha comprensió, debat o consideració davant les idees dels altres.
    Com bé heu dit, la fomentació de la col·laboració, la credibilitat i el respecte, la creació d'un bon ambient dins l'organització, la confiança i sobretot la dignitat, són elements que tot i haver perdut cert valor, hauríem de promocionar no només com a professionals, sinó també exercint-los com a individus en la nostra quotidianitat.

    També ens agradaria fer una petita referència a com esteu tractant el lideratge des de les diverses perspectives, tant des de l'àmbit de personalitat (els Big Fives) i des de l'àmbit de context social, d'aquesta manera podem veure la interacció de tots dos en un mateix context.

    Finalment dir-vos que els articles i vídeos que heu esmentat són molt interessants! Sobre tot aquest últim en el qual parleu d'un tema tant antic com actual. La corrupció política en relació als valors i lideratge ètic; que tot i semblar difícil de veure'ls en una mateixa frase o en una hipotètica relació, s'ha pogut desenvolupar un estudi on s'estableixin algunes de les possibles solucions perquè la població torni a confiar en el poder!

    Ànims i seguiu així, ens mantindrem en contacte!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia,
      Des del grup de lideratge us agraïm que hagueu valorat positivament el nostre blog i que trobeu interessant el tema i les diferents entrades que hem anat fent.
      En els pròxims dies anirem afegint nova informació i esperem que segueixin sent del vostre interès. En cas que us surgeixin dubtes estarem encantades de resoldre'ls.

      Moltes gràcies,
      Laia Besalú, Anna Castanyer, Aleida Castro, Aina Compte i Rajae El Idrissi.

      Elimina
  3. Molt Bon dia noies!

    Per començar, felicitar-vos pel blog ja que penso que esteu fent una feina extraodinària. El tema del lideratge és un tema molt important en la nostra societat. Els humans som una espècie gregària que basa la seva vida amb les relacions amb els altres. A dins de cada grup de persones sempre hi ha un líder que dirigeix el grup.

    I això pot ésser bó o dolent, depenent de les intencions de la persona que lidera el grup.Per aquest motiu trobo molt interessant que parleu del lideratge ètic. Què passaria si un professor, que és un líder per als seus alumnes, mostra comportaments faixistes envers els seus alumnes? Doncs bé, que segurament els alumnes de grans podrien desenvolupar els mateixos comportaments, fet molt perillòs i poc convenient en la nostra societat.

    El fet de que hagiu exposat què és el lideratge ètic i el perquè del seu ús, m'ha inclús portat a reflexionar(fet que us agraeixo) com és i què puc millorar del lideratge que exerceixo en el món del bàsquet com a entrenador i formador de nens petits. A més a més, tal com dieu a la nostra societat i sobretot en la política espanyola manca aquest tipus de lideratge, fet que perjudica a milions de ciutadants espanyols.

    Per acabar només dir que espero amb ganes noves actualitzacions per seguir informat d'aquest tema ja que crec que el vostre seminari pot ésser molt interessant.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Joan,
      El grup de lideratge t'agraeix l'esforç realitzat per comentar el blog. Ens ha semblat molt interessant que relacionessis el lideratge en altres àmbits com; el temps lliure, l'esport... A més, ens ha sorprès de manera positiva aquest nou punt de vista que li has donat el tema del lideratge ètic, ja que pensem que la influència de l'entrenador pot ser decisiva a l'hora de tractar amb els rivals i amb els companys d'equip.

      Moltes gràcies,
      Laia Besalú, Anna Castanyer, Aleida Castro, Aina Compte i Rajae El Idrissi.

      Elimina
  4. Hola noies,

    En primer lloc felicitar-vos tant per la informació que ens proporciona el blog com per el material audiovisual que ens proporcioneu (la pel·lícula de "La Ola" és boníssima).

    Tots sabem que el lideratge és un aspecte bàsic de la nostre societat ja que en tots els grups s'estableixen uns rols i unes jerarquies i un d'aquests rols és el de líder del grup, que ni molt menys té perquè ser un líder autocràtic ni destacar descaradament sobre la resta.

    La posició de líder la trobem en tots els àmbits de la vida, imagino que aquesta figura és necessària per nosaltres com un model a seguir i com algú que ens pugui guiar quan no sabem quin camí agafar. A classe, a la feina, a casa, amb els amics... a tots els grups hi ha algú que exerceix aquest paper.

    La pregunta que se'm vé al cap automàticament és si és possible "educar" a un líder. Si pots agafar a qualsevol nen i ensenyar-li a ser un líder o si, pel contrari, factors com la personalitat del nen o factors socio-culturals tenen més importància que l'educació. Espero haver-ho explicat bé....

    Moltes gràcies

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona tarda Edgar,
      Gràcies per visitar el nostre blog, ens satisfa veure que t'ha interessat la temàtica que hem tractat dins del lideratge.
      Com a grup també pensem que tens raó en afirmar que necessitem un líder ja que ens serveix com a referent i ens pauta el camí a seguir. No obstant, ens certes situacions creiem que és oportú qüestionar-se la legitimitat del líder si les seves accions no són ètiques i no van acord amb els valors propis.
      Pel que fa a la qüestió que ens planteges, creiem que l'educació també juga un paper molt important, tot i que també creiem que la personalitat predisposa a adoptar al comportament d'un determinat líder concret.

      Et convidem a assistir al nostre seminari ja que plantejarem qüestions relacionades amb els teus dubtes.

      Moltes gràcies per dedicar al teu temps al nostre blog.

      Elimina
    2. Bona tarda noies,

      Estic d'acord en que cal qüestionar, com a mínim, l'autoritat del suposat líder del grup. Però exactament què suposa per un individu qüestionar aquesta autoritat? Com reacciona un indiviidu quan la resta del grup està d'acord amb el líder i no pot fugir d'aquest grup?
      És a dir, aquest factor distorsionant del grup que s'oposa a la resta del grup, com reacciona?

      Espero que segui amb el vostre blog i seguiu aportant informació d'aquesta mena.

      Moltes gràcies

      Elimina
    3. Bona tarda Edgar,
      El nostre grup creu que ens hem de qüestionar la legitimitat del líder en el moment que les seves accions no les considerem congruents amb els nostres sistemes de valors. Però, tal i com vam poder apreciar en el vídeo del Joc de la Mort, tot i no està d’acord amb el que es feia, la majoria de les persones continuaven fins al final.
      Creiem que per tal que tingui lloc la desobediència, sempre té que haver-hi algú que comenci i això comporta un cost. Per aquest motiu, moltes persones, tot i que els seus sistemes de valors estigui en contra del que el grup fa, s’acaben conformant i cedeixen a la pressió socials. Per tant, acaben obeint per por a la desaprovació i el rebuig del grup.
      Però, d’altre banda, al vídeo de el Joc de la Mort es va assenyalar que aquelles persones que van tenir la “força” per desobeir la autoritat va ser arrel d’experiències passades. Per tant, considerem que el fet de conèixer les conseqüències que es poden donar amb un tipus concret de lideratge, possiblement pot provocar que reflexionis i et qüestionis si realment val la pena o no seguir obeint el líder.
      Moltes gràcies pel teu interès! Fins aviat!

      Elimina
  5. Bona tarda noies,

    Acabo de visitar el vostre bloc i us haig de felicitar pel treball que estaeu fent!
    La veritat és que, des del meu punt de vista, el lideratge és un aspecte que tots n'hem sentit a parlar i que sovint (almenys en el meu cas) s'associa a un aspecte estrictament negatiu. Fins ara, la paraula "líder" em suggeria autoritat, superioritat i obediència a l'autoritat. Però el vostre bloc m'ha permès conèixer el lideratge ètic, que desconeixia per complert. En aquest sentit, penso que tenir la capacitat de prendre les decisions i actuar de manera "ètica" no només pot ser útil per als polítics i, en conseqüència, per sortir de la crisi econòmica del nostre país, sinó que l'ètica sempre ens permetrà arribar més lluny i ser millors persones.

    També trobo molt interessant que hagueu penjat material audiovisual per tal de facilitar-nos la comprensió dels conceptes explicats.

    Espero que seguiu ampliant el tema ja que realment resulta molt interessant!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Núria,

      Ens satisfà saber que gràcies al nostre bloc tens una perspectiva diferent i una mica més positiva sobre els líders. Degut al clima que hi ha amb els líders del nostre país, hem volgut enfocar un altre tipus de lideratge, pel fet que creiem que hi ha la oportunitat de canviar el lideratge i donar una visió positiva sobre la política actual.


      Esperem que amb els continguts audiovisuals que us hem anat proporcionant, us hagin estat útils a l'hora de comprendre els conceptes més rellevants i us haguem animat a aprofundir sobre el tema.

      Agraïm el teu comentari, ja que ens motiva a seguir endavant amb aquest projecte.

      Equip lideratge

      Elimina