Autoritat i Poder: Bullying


Presentació

Benvinguts i Benvingudes al nostre blog! Som un grup d’estudiants de la Universitat de Girona format per Edgar Artacho, Gabriel Barrueto, Ariadna Cardós, Julià Gaitán i Martí Hereu. En aquest espai tractarem d’informar sobre el bullying des de diferents perspectives, com pot ser a partir d’articles científics, notícies actuals, entrevistes fetes per professionals i a persones que hagin tingut experiències relacionades amb el bullying, vídeos i documentals, fotos, centres especialitzats, reflexions, mètodes experimentals, etc.

El nostre principal objectiu és el de informar i donar a conèixer aquest fenomen que tots hem vist o viscut d’una forma o una altre durant la nostre etapa educativa.

En ocasions llançarem preguntes o reflexions les quals estaran obertes a debat entre els que entreu al nostre blog i vulgueu comentar o deixar el vostre punt de vista sobre les situacions o problemes que es plantegin d’aquí en endavant.

Esteu convidats a participar activament en aquest blog deixant-nos preguntes en la secció de comentaris a les quals intentarem donar resposta el més aviat possible.

Gràcies per la vostre col·laboració.







Bones! Aprofitem aquesta oportunitat per deixar en el blog una notícia d’actualitat relacionada amb el bullying i l’assetjament escolar. Aquesta notícia fa referència al tema que ens pertoca i posa èmfasi en les poques mesures que tenen professors i pares per evitar aquest tipus de relacions a l’escola.
Farà cosa d’un més el diari “El periódico” va dedicar el seu tema del dia al bullying a les escoles, les quals no tenen mitjans per combatre el suïcidi infantil. Per si voleu ampliar la lectura us deixem el link de la notícia al final d’aquesta entrada.

En la notícia s’intenta donar una visió crítica a les escoles per tal que facin una reflexió respecte el seu paper davant l’assetjament escolar. Educadors i psicòlegs es troben indefensos davant aquests casos, ja que no tenen recursos suficients ni adients per combatre’l. L’assetjament escolar acostuma a ser més freqüent durant l’adolescència “degut a canvis corporals (que poden no ser del seu gust), la insatisfacció personal o “la nova metodologia d’estudis de la secundària” tal com diu Gussinyer (psicòloga clínica adscrita al programa Nens i Joves en moviment).

Es clar que, en la notícia del diari, es parla molt més del suïcidi infantil i de les causes que el poden explicar que del bullying en si; però el bullying pot ser una d’aquestes causes. Acostumem a justificar els assetjaments com “coses de nens” com diu el director d’un centre escolar quan són, en realitat, més que això.

Acostumem a preguntar als nostres fills per com han anat els exàmens, si treuen bones notes o si els hi agraden les classes però mai ens aturem a preguntar-li si està a gust amb els companys o si té algun problema amb algun d’ells.

Un dels casos de suïcidi més sonats en els darrers mesos és el del noi transsexual que es va treure la vida degut als insults i a altres pràctiques relacionades amb el bullying, que proferien els seus companys de classe, pocs casos han causat més ressò que aquest però tot i així segueix sense haver-hi una línia clara d’intervenció en aquests casos.

Tal com s’apunta en el diari “Tant difícil es veure que un alumne no té amics? Amb aquesta frase és suficient per entendre la notícia en si.

Aquí us adjuntem el link de la notícia:



Bully among siblings (Resum i traducció de l'article original)

En relació amb el tema que ens pertoca hem vist necessari tocar en profunditat el tema del bullying entre els germans i si la personalitat d'aquests també afecta, en conseqüència, a les seves relacions en el col·legi. Aquest word es el resum de l'article que hem treballat per aquest seminari, si voleu l'accés a l'article sencer us deixem un link a continuació:


Bully among siblings: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1348/026151009X479402/full
Resum Article Bully Among Siblings by Julià Gaitán Subirats




COBARDES (Pel·lícula)

En aquesta ocasió ens agradaria parlar-vos sobre una pel·lícula en concret. Possiblement ja la conegueu degut a que us la van passar a classe. La pel·lícula es diu "Cobardes" i al final del post deixarem l'enllaç al trailer de la pel·lícula per tal que el pugueu veure.

La pel·lícula tracta sobre l'etapa escolar d'un noi que rep bullying i que degut a que no rep ajuda pels seus companys de classe i tampoc pels professors decideix solucionar el problema a la seva manera. En lloc d'enfrontar-se directament als acosadors demana ajuda a la seva companya de classe per a dur a terme el seu pla.

Recomanem que mireu la peli, no només perquè ens pot servir a tots per rebre el bullying des d'un altre punt de vista, sinó també perquè considerem que aquesta pel·lícula i la història que té al darrera ens pot servr, a tots, per evitar que es repeteixin aquestes situacions tan vergonyoses per la nostre societat.

https://www.youtube.com/watch?v=_CHd8qio0Qg

Programació d'interés

Recordem que avui dia 7/03/2016 a les 22: 08 al canal 33 emeten un programa sobre la transexualitat que tocarà el tema de com canvien les relacions personals per a una persona transexual, és a dir, pèrdua d'amistats, el tractament de la gent es diferent amb tu, o fins i tot despectiu, etcètera.


Us deixem un fragment de la sinopsis del programa per si és del vostre interès:

- Què faries si la teva filla de 6 anys et diu que vol ser un nen? A quina edat comença la transsexualitat? Com se senten les persones transsexuals en descobrir que viuen en el cos equivocat? Com ho diuen al seu entorn, com queden les seves relacions personals i com se senten en la nostra societat?


Bullying vs cyber bullying


Aquest cop ens agradaria diferenciar entre el bullying i el cyberbullying. Ambdues són formes d’assetjament molt semblants però amb un seguit de diferències que les fan força diferents. A continuació es plantegen les diferències més rellevants que existeixen entre aquestes dues formes d’assetjament.

Una de les principals diferències és que tot i que possiblement assetjador i assetjat es coneguin d’un context acadèmic, en el cas del cyberbullying l’assetjador té via lliure per dur a terme les seves accions en qualsevol lloc, com s’explica més endavant.

Primer de tot cal explicar que el bullying és l’assetjament més conegut, aquell que es dóna de forma física en les aules, el carrer o a casa i inclou la presència en un mateix espai de l’assetjador o assetjadors i l’assetjat, per tant, apareix la violència verbal i la física, cosa que porta a que la víctima dugui a terme una conducta d’evitació per exemple, abandonament a aquest context comú amb el/s agressor/s.

Quelcom semblant passa amb el cyberbullying, que comparteix les característiques amenaces i danys psicològics de l’agressor cap a la víctima, però en aquest cas la vulnerabilitat d'aquesta última és molt més elevada. Si l’abandonament del lloc on estava l’agressor era una possible solució per a l’assetjament tradicional, en el cyber-bullying aquesta zona de confort desapareix, perquè aquest es dóna per internet.

L’assetjament per la xarxa representa un creixement exponencial de perillositat per a la víctima i de la seva pèrdua de control i de seguretat, ja que la informació es difon molt ràpidament en aquest espai, de manera que les amenaces o insults poden ser rebuts i compartits per molta més gent i en un període molt més curt de temps. Ja no són necessaris mètodes com el boca a boca, ja que a les xarxes socials on molts usuaris tenen un perfil creat, poden conèixer la situació i posar-se en contra de l’assetjat.

La víctima d’assetjament del tipus que sigui, sempre corre el risc de patir exclusió social que el portaria a una molt probable desvaloració d’ell o ella mateix/a i una baixa autoestima. Com a punt en contra de l’assetjament fora dels ordinadors, les barreres geogràfiques representen un espai entre les persones que participen del problema però en el cas de la xarxa això no representa cap impediment per assetjar.



Això també porta problemes per a la identitat grupal de les persones assetjades, si queden separades de abundants grups socials, podria perdre gran part del recolzament que aquests poden proporcionar. Com ja s'ha esmentat abans, l’assetjament físic presenta més solucions que el que es fa a través d’internet, i després del patiment de la persona assetjada, no trobaria cap tipus de consol més que el de la seva família (si el cas és bastant greu i ha perdut tot recolzament ament extern), a més de connectar-se a l’ordinador a casa i trobar el focus del problema igualment. 

Així doncs, vivim en una paradoxa en la que si et desconnectes de les tecnologies, socialment corres el risc de ser exclòs per aquesta mateixa societat però que si et mantens lligat a aquestes tecnologies, i més en la infància o adolescència, corres el risc de ser assetjat per aquestes xarxes socials.

Article



Benvinguts de nou al nostre blog, en aquest cas us farem un petit resum sobre un article que hem trobat sobre el bullying. L’article es titula “Factores relacionados con el acaso escolar (bullying) en los adolescentes de Barcelona.


En aquest article se’ns mostra un estudi fet a la ciutat de Barcelona sobre l’assetjament escolar, o bullying. Aquest article estudia els possibles factors que poden condicionar el fet que una persona pateixi bullying al llarg de la seva etapa escolar.


L’estudi parteix d’una mostra de 2727 estudiants de 66 centrs diferents, pel que els investigadors consideren que la mostra és representativa de la població. L’objectiu dels investigadors era el de veure amb quins variables es podia relacionar més el bullying. Els estudis previs diuen que és més fàcil patir bullying si ets un noi que si ets una noia, que entre els 10 i els 14 anys ets més vulnerable i que factors familiars com la sobre protecció també hi influeixen. Els factors associats que es plantegen els investigadors són: sexe, edat, tipus d’escoles, nivell socio econòmic, nucli de convivència, nivell acadèmic percebut pel propi alumne, consum de tabac, alcohol o altres grogues, activitats d’oci nocturn, activitats extra escolars, conducta violenta i estat d’ànim de l’estudiant.


Els resultats indiquen una correlació inversa entre l’edat i la probabilitat de patir bullying mentre que unes puntuacions positives en les variables de conducta violenta i antisocial afavoreixen l’aparició de l’assetjament.

Continente, X. G., Giménez, A. P., & Adell, M. N. (2010). Factores relacionados con el acoso escolar (bullying) en los adolescentes de Barcelona. Gaceta Sanitaria. 24(2), 103-108.


Vídeo

Tot seguit us adjuntem el vídeo de 30 minuts sobre el bullying, aquest reportatge ja l’havíem mencionat anteriorment en un comentari  i el volem compartir amb vosaltres.

En el vídeo ens presenten diversos casos de joves que han rebut assetjament , expliquen les pròpies experiències, emocions, com ho han superat, com estan actualment... També apareixen en el vídeo subjectes que han realitzat assetjament, el qual ens permet analitzar quins són els motius pels quals es pot exercir aquesta conducta. A més a més, també hi ha casos els quals el subjecte ha estat víctima i ha realitzat assetjament. Un altre aspecte interessant del reportatge és que apareixen els pares dels nens que han rebut bullying explicant com ho vivien ells, com se’n van assabentar, com ho han afrontat i com ho porten actualment...

També apareix un dels casos que ha tingut més resó a Espanya durant els últims anys, el de la Carla una jove adolescent que malauradament degut al terrible assetjament que rebia per companys de classe va acabar amb el tràgic final del suïcidi tirant-se d’un penya-segat. La Carla era una noia que tenia complexa per portar ulleres i tenia l’ull una mica desviat, aquest complexa el va adquirí perquè els propis companys de classe l’insultaven, li deien guenya, lesbiana, l’agredien...  Això a diari, sense que ningú actues i la seva mare no n’era conscient. La Carla no explicava a casa aquest problema sinó que es limitava a dir que volia canviar d’escola perquè n’estava fins els nassos... Però segons la seva mare: “Ho deia amb una energia que no es podia ningú imaginar en cap moment el que estava passant”.

Com diu el testimoni d’un noi que ha rebut bullying: La gràcia del bullying és que ni els professors ni ningú ho vegin.

La mare de la Carla va decidir denunciar a l’escola, però es va trobar amb un problema, l’assetjament escolar no està tipificat en el codi penal, s’ha de denunciar com un delicte contra la integritat moral.
Ens agradaria que s’obrís un debat sobre aquesta pregunta:

Què us sembla aquest buit del codi penal?

Un altre tema del vídeo de 30 minuts que cal destacar és l’Institut ITA d’Argentona  és una institució que tracta joves de tot Espanya que tenen trastorns alimentaris, en molts casos, haver patit bullying ha estat el factor desencadenant de la malaltia.

Cal donar importància en com el bullying et predisposa a patir un trastorn alimentari, hi donarem èmfasi en aquest tema en futures entrades.
El bullying és una temptativa contra el seu propi jo en un moment en el que estan construint la seva identitat en un període crític com és l’adolescència, on el més important és el que et diuen els amics i no el papa o la mama...

Un projecte esperançador és el que esta duent a terme l’Institut Front Marítim de Barcelona, el qual el psicòleg del centre ha creat un programa de prevenció de la violència i assetjament escolar anomenat “Tutoria entre iguals”.

A tots els alumnes de primer curs de l’ESO se’ls explica/consciencia sobre què és el bullying, que aquestes actituds d’assetjament estan malament i que s’han d’evitar, o bé, que si les observen s’ha d’informar a un professor o al teu”germà gran”. Aquest és un alumne de tercer que actua com a germà gran en el centre. Amb aquest programa s’aconsegueix que molts més ulls vigilin i hi ha més boques que informen sobre si hi ha un tipus de bullying o indicis d’aquest.
Finalment, en el vídeo ens mostra com amb les noves tecnologies el bullying ha passat la frontera de l’escola mitjançant el cyberbullying.

Per acabar, volem finalitzar llençant una pregunta per reflexionar: 
Aquest documental podria servir perquè la gent que està rebent bullying pensi, si aquests nois son capaços d’explicar-ho davant una càmera on ho veurà molta gent, perquè no ho puc explicar jo?



 A continuació deixem el link del vídeo del programa 30 minuts: http://www.tv3.cat/30minuts/reportatges/1943/Bullying




El pla KiVa

Des de Finlàndia i amb l'ajuda del ministeri d'educació i cultura va nèixer KiVa, un programa antibullying basat en la recerca fundat a la Universitat de Turku. El programa està fonamentat en dècades d'estudi sobre el bullying i els seus mecanismes. A la seva pàgina web "www.kivaprogram.net" podeu trobar tota la informació que us pugui interesar, però tot i així en farem 5 cèntims ja que es adient a la temàtica del nostre nostre blog.

Prevenció, intervenció i seguiment

Kiva és un programa basat en l'evidència per prevenir el bullying i per fer front als casos d'assetjament de manera efectiva. El primer és crucial, però també l'últim és important, ja que encara que hi hagi esforços de prevenció del bullying, cal que hi hagi eines que puguin utilitzades quan un cas d'assetjament surt a la llum. El tercer aspecte de Kiva és el monitoratge constant de la situació a l'escola i els canvis que es produeixen amb el temps; això és possible mitjançant les eines en línia inclosos en Kiva. Aquestes eines produeixen retroalimentació anual per a cada escola sobre la seva aplicació del programa, així com els resultats obtinguts.

Els principals components de Kiva

Kiva inclou tant accions universals i indicades o "directes". Les accions universals, com el pla d'estudis Kiva (lliçons dels estudiants i els jocs en línia), estan dirigits a tots els estudiants i es centren principalment en la prevenció de la intimidació. Les accions indicades són per ser utilitzades quan es dòna un cas de bullying, aquestes accions estàn dirigides específicament als nens i adolescents que han participat en la intimidació com a autors o víctimes, així com a diversos companys de classe que tenen el repte de donar suport a la víctima; l'objectiu és posar fi a la intimidació.

Gran efectivitat

Hi ha nombrosos programes contra l'assatjament disponibles en el mercat, però per desgràcia cap d'ells ha pogut ser provat en estudis científics rigorosos. 
Els efectes del programa anti-bullying Kiva s'han avaluat en nombrosos estudis. A més dels estudis basats en les dades recollides i analitzades pel nostre grup de recerca Kiva, també dades independents recollides per l'Institut Nacional de Salut i Benestar Social indica que el bullying i la victimització han disminuït a Finlàndia des de l'ampli desplegament del programa Kiva. Kiva ara està sent avaluat en diversos països: estan sorgint els primers estudis internacionals dels Països Baixos, Estònia, Itàlia, i Gal·les, el que demostra que Kiva està fora efectiva de Finlàndia també.

Material d'ús

Kiva inclou una gran quantitat de material per a professors, estudiants i pares, incloent per exemple, manuals per a professors, vídeos, jocs en línia, enquestes d'estudiants i personal Kiva, pòsters, guies pels pares, etc.


Si voleu més informació podeu consultar a la pàgina web anterior (anglés) o en aquest article de l'ABC: www.abc.es/familia-educacion/20150527/abci-programa-finlandia-acoso-201505261029.html

18 comentaris:

  1. Trobo molt interessant el vostre blog, la idea de les preguntes obertes i els debats és molt bona! Estic impacient per llegir la pròxima entrada. Molt bona feina i salutacions!

    ResponElimina
  2. Bon dia!

    Considero que el bullying és un tema que molts coneixem i hem vist o viscut durant, sobretot, l'edat escolar i/o adolescència. Segons la meva opinió, la societat no és conscient ni sap com gestionar ni trobar les eines adequades quan estan veient o generant una situació de bullying, així com també les victimes no saben com actuar i, fins i tot, han arribat al suïcidi. Per aquest motiu penso que seria convenient fer conscients a les persones, des de petites, per tal de reduir aquest maltracta tant físic com psicològic.

    Sabeu si treballar les emocions i empatia en infants podria ajudar a reduir el bullying?

    Fins aviat!

    Laura.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Laura!
      En la nostra recerca no hem trobat fins el moment quines emocions caldria treballar per tal de reduir el bullying, el que sí sabem i comentarem en les properes entrades és que l’empatia juga un paper molt important a l’hora de detectar possibles casos de bullying. Per exemple, el projecte KIVA que treballa amb els bystanders (la gent que veu com altre gent realitza bullying a un subjecte però no actua).
      Per altre banda, en un vídeo del programa “30 minuts” es parla sobre una escola de Barcelona que treballa conscienciant des de petits als alumnes sobre què és el bullying, de quines maneres es pot realitzar i com han d’actuar si ho veuen. A més a més, també fan ús de la figura del “germà gran” que és un alumne més gran dintre de l’institut el qual es fa amic del nen per tal de crear un vincle de confiança, per tal que puguin parlar de qualsevol tema que preocupi o interessi, d’aquesta manera si al germà gran li arriba que el subjecte està essent víctima del bullying aquest informa als professors.
      A continuació t’adjunto 2 links, un del projecte KIVA i l’altre del vídeo del programa 30 minuts. No obstant, en breus farem 2 entrades sobre aquests temes, els quals els comentarem amb més profunditat.
      https://youtu.be/C0B9uNgwUp4 (projecte KIVA)

      http://www.tv3.cat/30minuts/reportatges/1943/Bullying (a partir del minut 25)

      Elimina
    2. Bon dia!

      Gràcies per la informació, he trobat molt interessant el projecte KIVA, he vist que s'ha fundat a Finlàndia, país del qual és "l'exemplar" de l'educació... En aquest, eduquen els nens a ser competents (i no competitius), segurament el fet de tenir aquest sistema diferent, fa que no hi hagi tanta competitivitat, gelosia, entre d'altres aspectes, entre els nens i, com a conseqüència, no es generin tantes situacions de bullying. Penso que aquest projecte és una bona eina per conscienciar tots aquells nens "bystanders", perquè aprenguin a actuar i no a quedar-se "mirant" el que està passant, tal com si fos una pel·lícula.

      Pel que fa al programa "30 minuts", penso que és important que ens facin veure que actualment ja hi ha escoles en el nostre país les quals tracten i consciencien als nens, fomentant el respecte i empatia envers els seus companys.

      Moltes gràcies,

      Salutacions.

      Elimina
    3. Bon dia Laura, moltes gràcies pels teus comentaris. Sí, certament es considera que Finlàndia és l'exemple a seguir en quan a l'educació degut, en gran part, als seus resultats en els exàmens de competències bàsiques a nivell europeu i mundial en els que en els darrers anys s'ha vist com Finlàndia s'ha mantingut a la cúspide.

      Com bé dius, un dels punts importants i que no s'ha treballat o no s'ha sabut treballar correctament és la funció dels "bystanders" els quals, en el fons, són els que poden canviar una situació com la del bullying. Sembla que ara, en els darrers anys, es comença a veure la importància d'aquest col·lectiu i s'està treballant en diferents països.

      En els pròxims dies procurarem afegir una entrada dedicada exclusivament al projecte KIVA i als seus efectes i beneficis sobre els nens/es per tal que aquesta informació arribi al major nombre de persones posssible.

      Elimina
  3. Bon dia nois! En primer lloc comentar que crec que el tema del bulling és un fet que la societat general se n'ha de parlar, que no és només una cosa de nens, tal com citava el director d'una escola en un article que heu passat.

    Un dels aspectes que m'han semblat més interessants és la manca de recursos que tenen els professors a l'hora de tractar el tema. Penso que és interessant perquè potser per aquí és on s'hauria de començar a actuar. És bo que la societat s'adoni dels possibles punts a millorar en aquest tema ja que és una situació que pot ser molt perjudicial per a alguns nens i als seus pares.

    ResponElimina
  4. Bon dia Joan!
    En primer lloc donar-te les gràcies per pendret el temps per comentar el nostre blog.
    Seguidament, tens raó. El bullying no és cosa de nens, no és un tema que cal pendre's a la lleugera tal com sembla indicar el director de l'institut.
    El principal inconvenient amb els que es troba la gent que denuncia aquest assetjament és que el bullying no està tipificat en el Codi Penal Espanyol. No pots denunciar "assetjament escolar". Com bé dius, començar per aquí seria un gran pas en la batalla contra el bullying.

    Properament intentarem donar més informació sobre les dificultats que es troben els denunciants per combatre el bullying.

    ResponElimina
  5. Bones!
    Trobo molt interessant el vostre bloc! M'agradaria felicitar-vos per l'elecció de l'article que heu resumit, he trobat molt interessant l'estudi que es realitza sobre el bullying entre germans. Mentre llegia l'article no podia evitar pensar en alguns casos de coneguts que tenen comportaments violents entre germans i el fet de si es podia considerar o no bullying. Crec que és un tema una mica complicat ja que, quan es veu a germans discutins sovint es justifica amb el terme "són gelos" però, realment es pot justificar? No crec que cap justificació sigui vàlida per tolerar que les persones pateixin bullying, ni de germans, ni de familiars, ni a l'escola, ni a la feina... M'ha fet reflexionar sobre diversos aspectes sobre la tolerància cap al bullying per part de familiars.
    El punt de vista que heu enfocat m'ha agradat molt i espero impacient les noves entrades al blog.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Anna! Gràcies per passar-te pel blog!
      Tant pel bullying a l'escola com pel bullying entre germans, es sol subestimar el problema que aquests comportaments poden comportar. En el cas de bullying al col·legi es sol dir que es cosa de nens i com bé has dit quan es entre germans es diu això de: és enveja.
      Moltes vegades aquestes conductes que subestimen el problema donen pas a que el problema persisteixi i s'agreuji.
      El que vull dir és que tota conducta de bullying, no es justificable (pot passar que en algun cas dos germans es barallin i només sigui això), però quan aquestes conductes són reiterades en el temps s'han de parar en sec, i no amagar-se darrere d'una excusa com pot ser la de: són gelos o es cosa de nens.

      Elimina
  6. Bon dia nois!!!

    Per començar m'agradaria felicitar-vos per el treball realitzat, penso que és un tema molt interessant i molt actual, que encara que no ens agradi, constantment hi és present. Com ha dit en Joan, no és un tema que només afecti a nens per tant crec que la societat hauria de disposar de recursos "bàsics" per tal de aturar-ho i així evitar que moltes persones innocents passin a ser vulnerables i víctimes.

    És trist com els "agressors" són persones capaces de portar una simple burla a extrems tant espantosos com la mort de la pròpia víctima, sincerament ho trobo vergonyós. Em sap molt greu que persones innocents hagin de passar per aquestes situacions per culpa de gent com aquesta, que segurament tenen problemes a la seva vida i per aquest motiu, per ser més forts, han d'atacar els altres.

    Com ha dit l'Anna, jo també he trobat interessant l'elecció de l'article sobre bullying entre germans, ja que avui dia el bullying està molt extés a nivell escolar, però en moltes ocasions no som conscients que en una família també pot aparèixer. No m'entra al cap, com un germà pot ser capaç d'actuar així ni com pot considerar a l'altre una amenaça, quan tots formen part de la mateixa família. A més penso que un germà és el més maco que et pot donar la vida.

    Agraeixo el link de la pel.licula cobardes ja que és un clar exemple del tema que esteu tractant.

    Estic impacient per veure noves entrades i per escoltar la vostre exposició oral!!!!!

    Bon treball, continueu així.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Aina,

      A mi també em costa de creure que es pugui arribar a fer bullying als teus propis germans. No entenc què t'ha d'arribar a passar pel cap o com de malament t'has de sentir -per diferents motius- per arribar a fer patir tant a l'altra persona.
      Creus que és possible que el bullying sigui un cas de gelosia evolucionada, és a dir, que de cop hi hagi una gelosia molt forta cap a l'altre germà (perquè treu millors notes, és millor fill...) i se li comenci a fer bullying?

      Estem en contacte!

      Elimina
    2. L'autor ha eliminat aquest comentari.

      Elimina
    3. Moltes gràcies per la teva aportació al nostre blog. Concideixo amb tu en el greu problema que suposa per la societat l'assetjament de membres d'aquesta, tenint en compte que després aquestes víctimes podrien experimentar un cert aïllament de la mateixa societat, i per tant no adaptar-se correctament per possibles complexos o traumes passats.

      Trobo interessant el punt al que fas referència que els agressors tenen problemes previs a la vida i la seva manera d'extreure la seva angoixa es maltractant física i psicològicament a altres. Aquesta via podria ser potencialment utilitzada per la major part dels agressors?

      Farem indagació sobre el tema.

      Moltes gràcies!

      Elimina
  7. Bé, en primer lloc, penso que el "bullying" és un dels temes actuals que cal treballar perquè hi és present en molts àmbits de la nostra vida. Penso que les persones no som conscients de les conseqüències que se'n poden derivar, fent que fins i tot algunes persones arribin a treure's la vida per trobar-se en un carrer sense sortida.

    En el meu cas volia comentar la següent notícia del passat dia 3 de febrer, publicada al Diari de Girona, en la qual s'exposa el cas de tres alumnes acusats de "fer bullying" a un company. Creieu que el càstig de ser expulsats de l'escola durant una setmana realment els farà rectificar? Jo sincerament penso que aquests alumnes quan tornin a l'escola -després d'una setmana de "vacances" a casa- li tornaran a fer la vida impossible o faran que la resta de la classe també el deixin de costat. El que s'hauria de fer és educar a aquests infants, ja sigui a través de vídeos, xerrades, exemples reals i altres coses que els facin modificar els seus comportaments.
    Què en penseu vosaltres?

    Moltes gràcies i ànims amb el vostre bloc!

    Aquí us deixo la pàgina web de la notícia per si voleu fer-li un cop d'ull.

    http://www.diaridegirona.cat/comarques/2016/02/02/escola-cassa-expulsa-tres-alumnes/765678.html

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bon dia Nuria, abans de res agrair-te que hagis passat pel nostre bloc.

      Seguidament, i en referència al teu comentari, després de llegir-nos al notícia estem força d'acord amb tu en que aquest "càstig" (per posar-li un nom) no creiem que serveixi de res als estudiants assetjadors. Possiblement quan tornin seguiran fent el mateix i no haurà servit de res més que per donar una setmana de festa obligatòria als nens.

      Ara bé, el problema en el que ens trobem és que simplement els professors i els adults, la societat en general, té una forta tendència a castigar sense donar explicacions i sense conscienciar al castigat del que ha fet. Si a més del càstig, en aquest cas, hi haguès un procés educatiu al darrera per conscienciar als estudiants del què és el bullying, de com pot tenir lloc i de com parar-lo, potser la història seria diferent.

      En els pròxims dies ens plantegem entrar una mica més en matèria sobre les formes que pot presentar el bullying. Esperem que t'hi tornis a passar i ens puguis donar la teva opinió.

      Moltes gràcies i fins aviat!

      Elimina
  8. Bona tarda,
    M’ha semblat molt interessant tant el tema que tracteu com el contingut que proporcioneu. M’ha permès tenir una imatge més clara sobre aquest concepte i els diferents aspectes relacionats amb aquest.
    Pel que fa l’article escollit per el seminari, m’ha semblat una temàtica molt interessant. Penso que pot ser un tema molt interessant i que pot generar molt de debat a l’aula. No dubto en assistir a la vostre conferència.
    D’altre banda, pel que fa l’article del Periódico, estic amb vosaltres quan afirmeu que encara en l’actualitat existeixen poques mesuren en contra del bullying. Seria un punt interessant a estudiar i desenvolupar per tal d’evitar que infants o adolescents es treguin la vida, a més del mal que pot causar als familiars i a tota la gent que els rodeja. No crec que sigui “cosa de nens petits”, tal i com afirmen alguns. Penso que al menor indici ja s’hauria de començar a estudiar al cas per evitar les possibles conseqüències. Per tant, és molt important marcar clarament quina ha de ser la línia d’intervenció en aquests casos, ja sigui per evitar tant el suïcidi de les víctimes com els possibles traumes que es poden emportar les víctimes d’aquests abusos arrel d’aquestes experiències.
    M’ha semblant molt adequat que proporcionéssiu diferents vídeos d’exemples de bullying ja que això ens pot servir per conèixer amb més profunditat aquest fet. També, ens ha permès tenir les diferents perspectives de les persones implicades en l’assetjament escolar. Totes aquestes aportacions ens poden ajudar per tal de detectar possibles casos de bullying.
    Pel que fa la proposta duta a terme al Institut Front Marítim de Barcelona, penso que és una molt bona idea conscienciar a les persones sobre què és el bullying, quines són les conseqüències que comporta i quins són els indicis per tal de detectar-lo. Crec que hauria de ser una iniciativa que s’hauria d’estendre a tots els instituts, ja que com heu dit, l’adolescència és una etapa molt crítica en aquest aspecte.
    Moltes gràcies per tota la informació, segui així!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona tarda Laia!

      Efectivament, marcar una línia d'intervenció és fonamental per reduir el nombre de casos de bullying. Tanmateix, cal conscienciar als alumnes, pares i professors sobre què és el bullying i en quines formes es pot presentar.

      Estem d'acord amb tu quan dius que la iniciativa de l'institut de Barcelona s'hauria d'extendre a la resta dels instituts. Si funciona allà perquè no ho hauria de fer a la resta de poblacions?

      La educació és sense cap mena de dubte la peça clau que ens permetrà resoldre aquest problema en un futur, esperem, no gaire llunyà. Al cap i a la fi la societat no canviarà sola, necessita de voluntat de canvi, i aquesta volutat s'ha de donar igualment en un àmbit domèstic com acadèmic.

      Moltes gràcies pel teu temps i esperem que segueixis atenta a les properes entrades!

      Elimina
  9. Hola a tots!

    Primer de tot m'agradaria felicitar-vos per la feina feta, les entrades són totes molt interessants i la gran majoria es poden complemetar amb enllaços externs.

    He estat buscant informació sobre el pla KiVa i em sembla molt encertat que es treballi el bullying a partir de 3 eixos: l'escola, la família i l'infant o persona que el pugui patir. El bullying és responsabilitat de tots, no només dels agressors o de qui malauradament pateix.

    A més, em sembla interessant que utilitzin els videojocs com a eina de conscienciació. Tal com es va fer èmfasi en la setmana psicològica la "Gamificació" està obrint noves línies d'actuació molt eficaces. Com a futurs professionals de la psicologia considero que és una eina que hem de tenir molt en compte.

    Per cert, una de les notícies que es poden trobar a la pàgina web és que KiVa ja està disponible a Espanya! Seria de gran interès fer difusió per tal que arribés al màxim d'escoles i instituts possibles.

    Gràcies pel vostre temps i dedicació, ens veiem aviat!!

    ResponElimina